Zdrowe słodycze – fakty i mity

Wbrew pozorom zdrowa dieta nie musi wiązać się z wyeliminowaniem z jadłospisu wszystkich produktów, które cieszą nasze kubki smakowe. Odpowiednio zaplanowane posiłki mogą być zarówno pożywne, jak i smaczne. Mogą, a nawet powinny pojawić się wśród nich nasze ulubione przekąski, w tym słodycze. Jednak nie ulega wątpliwości, że ograniczenie spożywania cukrów prostych jest niezbędne, by cieszyć się zdrowiem i kondycją na długo. Dlatego w internecie i na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej substytutów dla tradycyjnych łakoci. Warto wiedzieć, ile prawdy jest w tych wszystkich fit produktach.

Owoce to najzdrowsze słodycze – FAKT I MIT

Owoce są nieocenionym źródłem witamin, soli mineralnych i składników bioaktywnych. Zaleca się spożywanie ich w ilościach co najmniej 200-300 g dziennie. Jednak nie jest to grupa produktów spożywczych, które powinny być spożywane bez opamiętania. Nie można ignorować faktu, że zawierają one bardzo dużo cukrów prostych. Często są to ilości dorównujące tradycyjnym słodyczom, takim jak batoniki i czekolada. Wartości te są oczywiście zależne od rodzaju owocu, a nawet od gatunku i miejsca dojrzewania. Jednak koniecznie należy o tym pamiętać przy planowaniu posiłków.

Zdrowe słodycze są niskokaloryczne – MIT

W zdecydowanej większości zdrowe słodycze zawierają podobną ilość kalorii, co łakocie tradycyjne. Wartości te mogą być w niektórych przypadkach nieco niższe, ale często są one nawet sporo wyższe. Wystarczy wziąć pod uwagę wszystkie przekąski oparte na maśle orzechowym czy oleju kokosowym. Zdrowe słodycze powinny być tak samo skrupulatnie włączane do diety, a ich kalorie wliczane do dziennego zapotrzebowania, jak każdego innego produktu.

Słodziki nie mają kalorii – FAKT

Zdecydowana większość słodzików, na czele ze stewią i erytrytolem, pozbawiona jest wartości energetycznych. Dzieje się tak dlatego, że są to substancje nietrawione w naszym organizmie. Także słodziki syntetyczne – aspartam i acesulfam K nie dostarczają do organizmu kalorii. Popularny ksylitol posiada natomiast wartość energetyczną obniżoną w stosunku do cukru o połowę.

Sztuczne słodziki są rakotwórcze – MIT


Wszystkie dodatki do żywności, w tym aspartam i acesulfam K, muszą być skrupulatnie przebadane pod kątem bezpieczeństwa i wpływu na organizm. Ich dopuszczalne dawki są ściśle określone i dalece przekraczają ilości, które znaleźć można w produktach spożywczych. Wiele badań naukowych potwierdziło, że sztuczne słodziki nie wywierają negatywnego wpływu na organizm i nie wywołują niepożądanych dolegliwości. Ich zbyt duże spożycie może jedynie wpływać drażniąco na układ pokarmowy u osób wrażliwych.

Background obraz autorstwa dashu83 - www.freepik.com